Тази сметка е гръбнака на конвенционалната когенерация с ефективност до около 0,8-0,90. Тя важи от въздушния филтър до генерацията и каквото и да включиш в тоз порядък само ще промениш отношението между разход/мех. е-ия/топ. е-ия! Тук не смятам загуби в чакръци и ремъци които почти не можеш да хванеш. Разбира се за сметка на цената.
Нека приемем че имаме двигател който харчи на час един килограм гориво с 40MJ. Респективно за механична работа отиват около 12MJ(3,33kW/h), за топлинна такава 24MJ(6,66kW/h) и загуби около 4MJ(1,11kW/h). Топлинната енергия е ясна, отива за БГВ, макар че и тук имаме не малко топлинни загуби. Механичната енергия разпределяме както следва:
- 1kW/h за генериране на ел. енергия при загуби около 25%
- 2kW/h за термопомпата
- 0,33kW/h резерв
emm, казваш че СОР-а на ТП е ~10, може и така да е но СОР-а е функция на вида на компресора, фреона ??, големината и ефективноста на топлообменниците, температурата на околния въздух( 14°), дебита на постъпващия въздух, поддържаща електроника и др. За да усвоиш 20kW/h топлинна енергия от външния въздух, ще трябва да охладиш с 1° около 7200 килограма въздух. Да когато автомобила се движи с 90км.ч. може би не е трудно да се усвои този дебит, но в статично положение си трябва турбина с мощност поне 300W, иначе СОР<1. На домашния ми хиперинвертор с фреон 134а му дават СОР-5,5 при външна температура 14°. Така че на тази ТП според мен СОР-а не може да надвиши 3. И ако приемем че горивото струва 2-2,50лв. приложението и става ограничено даже и за кемпери и каравани. Имах нявга по времето на САПАРД заявка от един коубой да прави ток и топло от говна. Но тогава когенерацията беше по 30ст. на киловатчас. Така или иначе работата се разпадни и ми остана само опита от предпроектното проучване. Иначе термопомпите ги пригаждам от мобилни климатици.
За сега толкова от мен.
Поздрави!
Нека приемем че имаме двигател който харчи на час един килограм гориво с 40MJ. Респективно за механична работа отиват около 12MJ(3,33kW/h), за топлинна такава 24MJ(6,66kW/h) и загуби около 4MJ(1,11kW/h). Топлинната енергия е ясна, отива за БГВ, макар че и тук имаме не малко топлинни загуби. Механичната енергия разпределяме както следва:
- 1kW/h за генериране на ел. енергия при загуби около 25%
- 2kW/h за термопомпата
- 0,33kW/h резерв
emm, казваш че СОР-а на ТП е ~10, може и така да е но СОР-а е функция на вида на компресора, фреона ??, големината и ефективноста на топлообменниците, температурата на околния въздух( 14°), дебита на постъпващия въздух, поддържаща електроника и др. За да усвоиш 20kW/h топлинна енергия от външния въздух, ще трябва да охладиш с 1° около 7200 килограма въздух. Да когато автомобила се движи с 90км.ч. може би не е трудно да се усвои този дебит, но в статично положение си трябва турбина с мощност поне 300W, иначе СОР<1. На домашния ми хиперинвертор с фреон 134а му дават СОР-5,5 при външна температура 14°. Така че на тази ТП според мен СОР-а не може да надвиши 3. И ако приемем че горивото струва 2-2,50лв. приложението и става ограничено даже и за кемпери и каравани. Имах нявга по времето на САПАРД заявка от един коубой да прави ток и топло от говна. Но тогава когенерацията беше по 30ст. на киловатчас. Така или иначе работата се разпадни и ми остана само опита от предпроектното проучване. Иначе термопомпите ги пригаждам от мобилни климатици.
За сега толкова от мен.
Поздрави!